بامشاد؛ خنیاگر عصر ساسانی

«بامشاد» موسیقی‌دان و خنیاگری در دربار خسرو پرویز (628-591 م.) بوده است که نام‌اش هماره با نام «باربد» در شعری از شاعر بزرگ ایرانی، منوچهری دامغانی (دیوان، ویراسته‌ی دبیر سیاقی، 1347، ص 19) یاد گردیده است:
مرغْ دل‌انگیز گشت، بادْ سمن‌بیز گشت
بلبل شب‌خیز گشت، کبک گلو برگشاد
بلبل باغی به باغ، دوش نوایی بزد
خوب‌تر از باربد، خوب‌تر از «بامشاد»
وقت سحرگه چکاو، خوش بزند در تکاو
ساعتگی گنج گاو، ساعتکی گنج باد
واژه‌نامه‌های فارسی اظهار می‌دارند که بامشاد موسیقی‌دانی مشهور هم‌چون باربد بوده است (لغت‌نامه‌ی دهخدا، ذیل بامشاد).

/ 17 نظر / 47 بازدید
نمایش نظرات قبلی
داريوش كياني

سامان عزيز همان طور كه خودتان نيز اشاره كرده‌ايد، پوريم فقط يك «افسانه»ي مذهبي است و فاقد اعتبار تاريخي. محسن عزيز اين شعر منوچهري هماني نيست كه در كتاب فارسي دوران دبيرستان وجود داشت (شبي گيسو فروهشته به دامن / پلاسين معجر و قيرينه گرزن ...)!

saman

آره داريوش جان من هم نوشته های شما را در اين مورد در تارنمای آريا خوندم و به خاطر همون گفتم افسانه است.اما مساله اينجاست که جديدا عکسهايی تو اينترنت ديدم که ظاهرا حکايت از قبر استر و مردخای در همدان داشت.اگر اين مساله واقعيت داشته باشد يعنی اينکه اين دو شخص در ايران بوده اند.نظر شما در اين مورد چيست؟

محسن

سلام بر استاد کيانی و ممنون از جواب شما.البته اين بيت شعری که گفتيد منظورم نبود و اين شعر را در کتاب متون می خوانديم و من ان شعری را می گويم که در وصف امدن بهار سروده بود و فکر می کنم که در کتاب ارايه های ادبی سال سوم خوانديم .به هر حال ممنون از پاسختان. در ضمن سامان جان ايا می توانيد در باره اين پوريم کمی بيشتر توضيح بدهيد و اگر مکنی بر روی اينترنت به زبان فارسی است ادرسش را بهما هم بدهيد.

سلام

http://i-am-from-shiraz.persianblog.ir

saman

محسن ميگويند در اين عيد پوريم در زمان هخامنشيان يهوديها ايرانيان را قتل عام کردند و هر سال اون را جشن ميگيرند از قار معلوم يک ملکه يهودی ايرانی دستور اين قتل عام را داده.اين مطلب تو تورات آمده.ولی آقای کيانی تو تارنمایariya.blogsky.com اين مطلب رو رد کرده و اونها را افسانه ای دونسته.حالا من از ايشان پرسيدم که نظرشون راجع به قبرهای استر و مردخای که تو همدان هست چيه؟ آيا اين قبرها را متعلق به اونها نميدونند يا....

آریانا

درود بر شما فر ايران را ميستايم به روز رسانی شد لطفن به اين کهتر سری بزنيد

داريوش كياني 1

سامان عزيز تلاش براي نسبت دادن مقبره‌اي خاص به يك شخصيت واقعي يا اسطوره‌اي مذهبي، به منظور فراهم آوردن اهميت و اعتبار ديني براي محل و شهري مشخص، در ميان پي‌روان بيش‌تر اديان رايج است، چنان كه براي نمونه، آرامگاه مزار شريف را به امام علي نسبت مي‌دهند حال آن كه ايشان با افغانستان هيچ ارتباطي نداشته‌اند. مهم‌ترين نكته اين است كه هيچ منبع هم‌زماني، اعم از ايراني و يوناني و بابلي و جز آن، از داستان‌هايي كه در كتاب استر نقل شده آگاهي ندارند.

داريوش كياني 2

مگر مي‌شود كه صدها هزار نفر غير يهودي به يك باره در قلم‌رو پهناور هخامنشي تارومار شوند اما هيچ فردي متذكر و متعرض اين فاجعه عظيم نشود؟! و مگر مي‌شود پادشاهي كه مي‌داند امنيت و اقتصاد پادشاهي خود متكي بر آحاد مردم آن است، فرمان به نابودي شمار كثيري از آن‌ها را بدهد؟ دروغ و خيالي بودن افسانه استر از عظمت شاخ و برگ‌هاي آن پيداست! براي آگاهي از جنبه‌ها و ماهيت اسطوره‌اي داستان استر حتما به كتاب "آيين شهرياري در شرق"(سموئل ادي) مراجعه كنيد. احمقانه‌تر از عمل واقعي پنداشتن داستان استر، نسبت دادن ماجراهاي آن به دوران داريوش كبير است، حال آن كه خود تورات و متن‌هاي وابسته به آن اين داستان را در دوران خشايارشا قرار داده‌اند!

ناشناس

با درود فراوان به همه دوستان! آقای کيانی گرامی در باره افسانه سازيهای تورات نمونه مشهورتری هم در دست هست بنام (سفر خروج) که در ميان مومنين مسيحی و يهودی اروپائی به نام Exodos شناخته ميشود و داستان خروج يهوديان از مصر است. هیچ منبع ديگری تا بحال در تاييد اين واقعه تاريخی يافته نشده است. مصريها که همه شکستها و ييروزيهای خود را درج کرده اند حتی يک ورق و يا يک سنگ نبشته در اين باره بجای نگذاشته اند. با آرزوی تندرستی برای همه دوستان!

Ardashir

درود بر همه ی دوستان و بويژه بر بابايادگار عزيز! اين پان ترکيستان از سوز ناشی از ناکامی مفتضحانه شان در مراسم قلعه بابک است که چنين به دهن درانی افتاده اند! من به سهم خود پاسخهای شايسته شان در وبلاگم نهاده ام.در ضمن مفتخرم که اعلام موجوديت يک حزب ناسيوناليستی نوين را اعلام کنم: http://www.persianproject.com «جنبش ميهنپرستان جاويدان ايران-جمجا» با احترام!