ترکان در ایران ساسانی؟

  • در زمان ساسانیان قسمتی از ترکان به فلات ایران آمدند و توطن گزیدند. در نوشته‌های خسرو اول انوشیروان که قریب 50 سال قبل به وسیله‌ی صفوی به فارسی ترجمه شده و در تهران انتشار یافت، سخن از مهاجرت اقوام ترک به آذربایجان و قفقاز به میان آمده و حتی به وفاداری آنان که قبلاً با اجازه‌ی پادشاه ایران در این سرزمین حکومت کرده بودند، اشاره شده است. (سیری در تاریخ و زبان و لهجه‌های ترکی، 1380، ص 4)

نقل این گفتار بی‌اساس، آغاز رشته نوشتارهایی است که می‌خواهم در جهت برملا کردن چندین و چند باره‌ی جهالت و شرارت و فریبکاری وصف‌ناپذیر سرکردگان و مبلغان فرقه‌ی نژادپرست پان‌ترکیسم بنویسم، که با ترک‌تبار و زردپوست جلوه دادن و قلمداد کردن ایرانیان آذربایجانی می‌خواهند رؤیای لئو کاهن یهودی و آتاتورک را برای تشکیل امپراتوری یکپارچه‌ی ترک، از شرق اروپا تا آسیای مرکزی عملی کنند، رؤیایی که اینک به واسطه‌ی تهی‌دستی و درماندگی عقلی و علمی پردازندگانش، به کابوسی مهیب و مخوف برای خود آنان تبدیل شده است. اما مطلب بی‌پایه و اساسی که نویسنده‌ی مطلب فوق درباره‌ی حضور ترکان در ایران عصر ساسانی نقل کرده است، برداشتی است از بخشی از کتاب «تجارب الامم» ابن مسکویه، که آن را در سال 1310 علی‌اصغر رحیم‌زاده‌ی صفوی از عربی به فارسی ترجمه و منتشر نموده بود. در متن مذکور (یادداشت‌های خسرو اول انوشیروان، صص 19-16)، که شرح حال خسرو انوشیروان از زبان خود او نقل گردیده، گفته می‌شود که پنجاه و سه هزار تن از خزرهای ترک ساکن در شمال دربند (باب الابواب) قفقاز به جهت فقر و فلاکتی که دچارش بودند به پادشاه ایران پناه آورده و او نیز آنان را در اران و آذربایجان و مناطق مرزی دیگر اسکان داده بود. در وهله‌ی نخست آن چه مسلم است، این است که تعلق این متن و گفتار به شخص انوشیروان قابل اثبات نیست و هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد شاهان ساسانی و از جمله همین پادشاه اقدام به زندگی‌نامه ‌نویسی کرده و متن آن نیز بی‌کم و کاست و با وجود نبود سنت عمومی کتابت در ایران، تا سده‌ی چهارم هجری دوام آورده و باقی مانده باشد. از سوی دیگر، مهم‌ترین منابع تاریخ ساسانیان، مانند تاریخ یعقوبی، به چنین رویدادی اشاره نکرده و بلاذری نیز در کتاب خود (فتوح البلدان، ویرایش دوگویه، 1866، صص 197-194) با وجود شرح عملیات انوشیروان در قفقاز و ایران شمالی، از چنین مهاجرت و اساکنی یاد نکرده است. طبری نیز در تاریخ خود (ویرایش دوگویه، 1881، ج2، ص 895) نه به اسکان ترکان، بل که به اسکان ده هزار تن از مردمان ابخز، بنجر، بلنجر و آلانی که به مرزهای ایران تاخته بودند، در آذربایجان و سرزمین‌های پیرامون آن اشاره دارد. اما حقیقتی که بیش از همه موهوم و خیالی بودن داستان مهاجرت و اسکان خزرهای ترک «یهودی‌مذهب» (مطهر بن طاهر مقدسی، البدء و التاریخ، ویرایش کلمان هوار، 1907، جزء چهارم، ص 66) را به شمال غرب ایران برملا می‌کند و بنای هر نظریه‌ای را بر مبنای آن نقش بر آب می‌سازد این است که تاکنون از این پنجاه و سه هزار خزر ترک یهودی مورد ادعا در هیچ نقطه از شمال غرب ایران نه کاسه و کوزه‌ای، نه استخوان و سنگ قبری، نه شمشیر و نیزه‌ای، نه خانه و آلونکی، و نه هر چیز دیگری که نشان و نمودی از فرهنگ و قومیت ترکان یهودی خزر را به همراه داشته باشد، یافته و شناخته نشده است. جالب است، در حالی که به گفته‌ی جهانگرد یهودی، ربی بنیامین تودلایی (سفرنامه، ترجمه ادولف اشر، 1840، ج1، ص 117)، هفت هزار یهودی ساکن شوش دارای چهارده کنیسه بودند، از این پنجاه و سه هزار ترک یهودی مورد ادعا، حتا نیم‌دیواری از ساختمان یک کنیسه نیز در شمال غرب ایران به دست نیامده است. بدین ترتیب، آشکار است که هیچ سند و مدرکی در اثبات حضور ترکان در شمال غرب ایران روزگار ساسانی وجود ندارد و سران و مبلغان نژادپرست پان‌ترکیسم برای خلق سابقه و هویت تاریخی برای ترکانی که هیچ ارتباطی با خطه‌ی آذربایجان ندارند، به مقتضای سرشت و منش و روش خود، چاره‌ای جز دروغ‌بافی و دروغ‌پراکنی و جعل و تحریف تاریخ ندارند.

/ 11 نظر / 181 بازدید
نمایش نظرات قبلی
یکی

خودتم متوجه شدی کی چی گفتی؟؟ مشکل این نیست که ترک ها یا سایر اقوام کی اومدن یا رفتن مشکل اینه که هرکسی به خودش اجازه میده در مورد هر موضوع و هر محققی از خودش نظریه بده بیرون حداقل قبل اینکه چیزیرو بنویسی یکم تحقیق کن، یه سر بزنی موزه آذربایجان خیلی چیزارو متوجه میشی البته اگه یکم انصاف داشته باشی که مطمئنم نداری

بهنام عموشاهی

جواد هیات عملاً حرف های همون پانترکها رو میزنه اما مدام تکرار می کنه من با اونا هیچ ارتباطی ندارند.عاقلان دانند! سپاس از شما

یکی

در جواب شما باید بگم من کوچکترین فحاشی نسبت به شما نکردم ولی پاسخ خودتونو یه مرور بکنید متوجه میشید که این شمایید که توهین میکنید، نوشته های به اصطلاح علمیتون هم همینطورن با فرافکنی چیزی درست نمیشه جناب استاد! حالا هیئت یه مطلبی رو بیان کرده چرا شما میخوایید با ربط دادن اون به پانترکیسم محکومش کنید؟ بهتر نیست به صورت علمی و مستدل پاسخ بدید و جوابشو بگیرید؟ به فرض حرف شما درست، اصلا ترکها همشون 10 سال پیش اومدن ایران چه فرقی میکنه به حال این مملکت؟ میخوایین بگین همشون برن یا چی؟ هدف از تحقیق تاریخی باید مشخص باشه نه اینکه یه جمله از یکی بگی و بعد با یه دلیلی که آدم خندش میگیره اونو رد کنی و افتخار کنی که کشف تاریخی کردی! خیلی قبل شما کسروی کذاب همچین افاضاتی میکرد که تو آخرای عمرش به ندامت افتاد. در ضمن هرکی ازتون انتقاد کرد به این معنی نیست که نژادپرسته، شما یه نمونه بگین که ترکها تو ایران نژادپرستی کرده باشن، ولی من میتونم صدها مورد از نژادپرستی فارسها رو واستون مثال بزنم که ترکها نخواستن بهش دامن بزن چون نمیخوان انسجام ملی ایران از بین بره همشون هم عاشق ایرانن و سرزمین مادریشون آدربایجان

جواد

البته دوست عزیز در تاریخ آمده که در 500 سال گذاشته گروه های مختلف ترک به آذربایجان می آمدند و چندین مرحله مهاجرت داشتیم پس بطور منطقی دیگر نمیشود هویت ترکی ترکها را نادیده گرفت[لبخند]

یک دوست

هیچ خباثت و دروغی از نژادپرستان پان ترک بعید نیست.کسانی که می فریبند و تخم نفرت میان مردم می پاشند.حکومت ما کی می خواهد از خطر این میکروبها آگاه شود؟

mahsa

سلام خیلی وب خوبی داری ازمطالبت لذت بردم امیدوارم موفق باشی چت رومم سربزنی دوست دارم بوس بای یادت نره هاااااااااااااااااا زودی بیا

کوروش ما فارسی است بی سواد؟؟؟؟؟

خفه شو بابا مادر جنننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننده اون ننت حتما جنده بوده و مطمینا در 9 سالگی به جایجشن تکلیف جشن از دست دادن ‌پردشو گرفته تو ام حروم زاده ی عربایی که انقد از مال عربای نجس با اون اسما و دین کیریشون میری بالا در آخر اینکه کس ننت ;)

اردبيلي

اقاي كياني من هيچ شكي ندارم كه كسي كه از امريكا نظر داده (فحش و ...) تورك نيست و اگر چنانكه واقعا تورك است برود بك ازمايش ژنتيك بده تا اصل و نسب واقعيش مشخص شود تورك ها كوچكترين گرايش به فحاشي ندارند و صد البته تقريبا همه ايرانيان ميدانند كه فحاشي جزو مرام و مسلك كيا هشتش دوم اينكه اين شما ها هستين كه با توهين و تحقير نژاد فرهنگ زبان و تاريخ اذربايجان و توركان ايران خواسته يا نا خواسته بذر تفرقه و تجزيه را مي پاشيد و اب در اسياب تجزيه طلبان مي ريزيد مردم اذربايجان احمق و بيكار نيستند كه بخواهند به خاطر نژاد و يا زبانشان از ايران جدا شوند به نظر من براي تجزيه و استقلال بايد منافعي بالاتر اين چيز ها در ميان باشد پس به شماها توصيه مي كنم به جاي اين كارها بهتر است به فرهنگ و نژاد همديگه احترام بگذاريم تا متحد بمانيم اگر شعورش را داشته باشيد

نام پدرم کوروش است

اون کسی که فحش داده خوشو نشون بده تا بهش هالی کنم اقای کیانی تنها نیست.